Cenzura w mediach społecznościowych
Korzystamy z mediów społecznościowych przez cały czas – i naprawdę mam na myśli cały czas. Aplikacje takie jak Facebook i Instagram przekształciły się w coś więcej niż tylko platformy do dzielenia się codziennymi aktualizacjami lub umieszczania zabawnych zdjęć kotów. To, co zaczęło się jako uczciwa próba połączenia ludzi ponad czasem i odległością, stało się zaufanym źródłem informacji dla wielu. Ludzie na całym świecie czerpią teraz wiadomości z mediów społecznościowych i kierują się w życiu pewnymi elementami w oparciu o treści, które są im prezentowane. W niedalekiej przeszłości, organizacje informacyjne szczyciły się odkrywaniem prawdy wśród plotek, i stały jako awangardy faktów. Od tego czasu media społecznościowe zastąpiły wiele z tych instytucji, wprowadzając na rynek „kanały informacyjne” i „trendy informacyjne”. Choć pokładamy w nich tak wielkie zaufanie, czy te platformy zawsze dbają o nasze interesy?
Jakie możliwości mają media społecznościowe?
Nie jest tak daleko idące, by wyobrazić sobie, że kiedyś w przyszłości nowy CEO Facebooka, będąc bogatym i wpływowym biznesmenem, uwierzy w coś strasznego, jak to, że wszyscy muzułmanie są źli. Najwyższe szczeble firmy mogłyby potajemnie nakazać działom cenzurowanie informacji popierających prawa muzułmanów, a użytkownicy nie mieliby jak się o tym dowiedzieć – zwłaszcza jeśli Facebook jest ich głównym źródłem wiadomości. W dużych firmach może to być nawet osiągnięte bez wiedzy pracowników. Zmiana algorytmów może wymagać pracy wielu zespołów – każdy z nich rozumie tylko część zmiany.
Jeszcze bardziej przerażające jest to, że zespoły mogą zostać nakierowane na zmianę algorytmów rekomendacji w taki sposób, aby rekomendować wszystkim pozornie wiarygodne wiadomości, które wspierają rasistowską agendę. Już teraz, algorytm rekomendacji wiadomości na Facebooku może mieć pewien rodzaj stronniczości, który nie zostanie odkryty nawet za rok. Potencjalna siła cenzury i propagandy firmy z branży mediów społecznościowych jest ogromna. Zastanawiałeś się, co stoi za tak ogromną popularnością mediów społecznościowych? Dlaczego Instagram i Facebook są tak pożądanymi aplikacjami? Sprawdź odpowiedź na te pytania w tym artykule.
Widzieliśmy działania takie jak te podjęte przez Facebook przez cały okres jego istnienia. Niektóre strony informacyjne zostały tymczasowo zamknięte – powołując się na dość niejasne powody. Nawet konkretne artykuły zostały uznane za „Fake News”, z powodów, które niektórzy uważają, że były motywowane politycznie. W większości przypadków decyzje tego typu podejmowane są przez zaledwie kilka osób w firmie. W przypadku decydowania o tym, które artykuły są „Fake News” na Facebooku, zespół składa się z zaledwie kilku osób z różnych organizacji zewnętrznych.
Same firmy z branży mediów społecznościowych nie są jednak jedynymi, które wykorzystują swoje platformy w niemoralny sposób. Zamożne firmy i rządy wykorzystywały zarówno Facebooka, jak i Twittera do organizowania kampanii wpływu, mających na celu manipulowanie popularnymi postawami.